xriak_te_ua (xriak_te_ua) wrote,
xriak_te_ua
xriak_te_ua

  • Location:
  • Music:

Про жінку, у голос якої я закоханий

Слухаю пісні Мелані, фолк-співачки, хіпі, яка виступала на Вудстоку 69. Наскільки незвичний, наївний і прекрасний голос. Проймає по самі кісточки
Колись (три роки тому) написав про неї статтю, оскільки вона українського походження ("Тернопільська газета. - 2004. – 23-29 червня. – № 24 (441). – С. А8."). Остання леґенда покоління дітей-квітів. Вона живе досі і час-від-часу дає концерти в Голандії чи Німеччині

Мелані


Українська леґенда хіппі
Жоден талант, який вийшов із Вудстока і продовжує активну творчість уже 35 років по тому, не асоціюється так близько з 1960-ми та “владою квітів” ("flower power") ніж Мелані (Melanie). А були на тому фестивалі серпня 1969 року і більш відомі зараз Карлос Сантана і Джо Кокер. Мелані – перша фолк-рокова співачка. Визнана кращою співачкою 1970 року чи не всіма тодішніми провідними журналами. І ще одне – вона українка. Поки що ніхто з українців на поп- чи рок-сцені не досягнува такого успіху. Можна згадати участь українців у відомих гуртах, як тій самій бразильській металевій групі “Sepultura” або британський гурт “the Ukrainians” з Лідса. Мелані була першою справді успішною. І про неї досі пам’ятають.

Початок шляху
Українка Меланія Сафка (так трансформувалося українське “Савка”) народилася у сім’ї емігрантів Фреда і Поллі Сафка у Асторії, (Queens, N.Y.) 3 лютого 1947 року о 7-й ранку. З дитинства вона хотіла бути артисткою. Вперше з’явилася перед публікою у віці чотири роки в радіо-виставі. Пізніше навчалася у Нью-Йоркській академії драматичного мистецтва. Своє сходження як співачка розпочала спочатку в коледжі, потім регулярно співаючи наприкінці 60-х в обмеженому колі нью-йоркських фолькових клубів. Зокрема співала власні пісні у клубах Ґрінвіч-Віліджа.
У 1967 році з Мелані підписали перший контракт на видання записів. Цього ж року вона записала свій перший синґл “Beautiful People” для компанії “Columbia Records”. Її зв’язок із цією звукозаписуючою компанією був короткочасним, однак згодом ця ж студія випустила ще один синґл Мелані.
У 1969-му Мелані випадково зустріла іншого українця і продюсера Петра Шекерика (Peter Schekeryk), який народився на Україні 23 червня 1943 року. Після квапливого прослуховування він почав опікуватися її кар’єрою. Перший альбом Мелані “Born to Be” (“Народжена бути”) був записаний і виданий лейблом “Buddah” ще того самого року. А її пісня “What Have They Done to My Song, Ma” (“Що вони зробили з моєю піснею, мамо”), написана для “The New Seekers”, стала хітом, що увійшов у кращу американську “двадцятку”.

Нація Вудстока
16 серпня 1969 року сталася найвидатніша подія в історії рок-музики – фестиваль музики і мистецтва у Вудстоці (Bethel, New York), де останнім цвітом квітнув рух за мир і любов. Миролюбне плем’я хіппі зібралося на фермі Макса Ясґура, в центрі штату Нью-Йорк, на три серпневих дні 1969 року. Фестиваль спочатку був задуманий як комерційний, та півмільйонна юрба зламала всі перепони і фестиваль відчинив браму для всіх охочих безкоштовно.
На другий день розверзлися небеса і хлинув дощ, який перетворив усе навколо у непролазне багно. Але це не зіпсувало свята. Пануючий на фестивалі мир не був порушений, і "нація Вудстока" продовжувала розкошувати музикою. Між ними були Карлос Сантана, Арло Ґатрі, “Sly And The Family Stone”, Джо Кокер, геніальний гітарист Джимі Гендрікс, супергурти “the Who”, “Jefferson Airplane”, “Grateful Dead”, гурт Боба Ділана “the Band”, “Blood Sweat and Tears”, “Creedence Clearwater Revival”, велика четвірка Кросбі, Стілза, Неша і Янґа, блюзова богиня Джаніс Джоплін і наша Мелані. Коли дощ зробив ризикованим використання електричних інструментів, гідною заміною стали фолькові музиканти з акустичними гітарами. Головною з-поміж них і стала Мелані. Упродовж її виступу вперше було започатковано ритуал запалення свічок на концертах.
Організатори Вудстока втратили багато грошей, які могли заробити від концерту, та нажили статки з продажу альбомів та фільму про Вудсток. Пісня Мелані “Birthday of the Sun” (“Народження сонця”) була випущена на другому альбомі з Вудстока, а через 20 років вона вийшла на відео “Woodstock: The Lost Performances” поряд із виступами Джаніс Джоплін, Кросбі, Стілза, Неша і Янґа та “the Who”.

Свічки під дощем
Невдовзі після того Мелані випустила свій другий альбом “Affectionately Melanie” (“Ніжніша Мелані”), який був кращий за перший. Все ж справжній комерційний успіх прийшов до співачки через 11 місяців після Вудстока, коли вона видала свою пісню “Lay Down (Candles in the Rain)”, записану з “Edwin Hawkins Singers”. Ця пісня була написана як спогад і данина публіці на Вудстоці й справляла відчуття християнського гімну-ґоспелу. Пісня досягла шостої стрічки в американських списках популярності, в той час як супроводжуючий пісню альбом, названий “Candles in the Rain” (“Свічки під дощем”), увійшов до кращої двадцятки (Top 20).
Мелані представляла завжди схожа на дитячу, наївна лірика і манера та вразливий, привабливо-зворушливий надтріснутий голос. Саме це й було новинкою. А Мелані Сафка була останнім сплеском невинності руху хіппі початку 70-х років.

Успіх і занепад
1970 і 1971 роки можна назвати роками Мелані. Це був її успіх. Вперше фольк-рокова співачка з сольною програмою дала концерт у знаменитому Карнеґі-Холлі. Живий альбом з цього концерту “Leftover Wine” містив її жалібну версії знаменитої пісні групи “the Rolling Stones” “Ruby Tuesday”. А в січні 1971 року власна версія відомої пісні Мелані “Що вони зробили з моєю піснею, мамо” досягла 39 місця у Британії, де вона була визнана великою зіркою.
Була представлена Кейтом Муном і супроводжувала супер-групу “the Who” на фестивалі “Isle of Wight” у Англії в 1970 році. На завершенні виступу публіка чотири рази вітала її оваціями настоячи. А ще за три тижні Мелані видала два альбоми, що увійшли в десятку кращих у Британії.
Вона тримала немов у полоні публіку, коли вперше з’явилася на знаменитому шоу Еда Саллівана, який признався, що від часу, коли з’явився Елвіс Преслі, він не бачив ще такої відданої і чутливої публіки.
Отже, у 1970-му з’явились “Свічки під дощем”, Альбом розійшовся по всьому світу понад мільйоном примірників, тому Мелані очолила список кращих співачок за визнанням журналів “Billboard”, “Cashbox”, “Record World”, “Melody Maker” і “Bravo”.
Переодягнута під члена команди теленовин, вона пройшла на відмінений фестиваль музики “PowderRidge” і була єдиним виконавцем, що там виступив, використовуючи генератор енергії "Mr. Softee". Вона була першим фольк-роковим виконавцем, який виступав у таких залах як Лондонський королівський Альберт-Холл, будинок Метрополітен-Опери в Нью-Йорку, Опера-Хаус у Сиднеї (Австралія). Крім того, у 1971 році, вона стала головним представником ЮНІСЕФ і шістнадцять місяців їздила світом, представляючи інтереси цієї міжнародної організації.
У березні 1971-го новий реліз “The Good Book” добрався у американських чартах щойно до 80-го місця. Та все ж він містив кільки пісень, які справляли глибоке враження, з-поміж яких чудова переробка пророчих “Акордів Слави” Філа Окса. Та в цей час почався конфлікт Мелані з компанією “Buddah”, яка надто часто вимагала постачати альбоми та контролювати її роботу та кар’єру.
У цей час з допомогою Петра Шекерика, з яким Мелані одружилася, вона організовує власну компанію під назвою “Neighborhood Records” (“Сусідство”) протягом літа 1971 року. Їх перший синґл, що вийшов одразу, “Brand New Key” (“Цілком новий ключ”) став хітом номер 1 у США, поки не продав мільйон копій. Але завдяки ледь-вловимому сексуальному підтексту, пісня стала сприйматися в деяких середовищах як брудний жарт. Тому пісня часом була цензурована на деяких радіостанціях, але це також дозволило стати Мелані одною з артисток, що найкраще продавалися в 1971 році.
Супутній альбом “Gather Me” був найкращим великим альбомом, який видавала за всі часи Мелані. Він досягнув 15-го місця в чартах, а за продажами сягнув статусу золотого диска. Цей величезний успіх підказав горезвісній компанії “Buddah”, яка мала права на попередні записи Мелані, випустити альбом “Garden in the City” (“Сад у місті”), який містив переважно не видані речі. В той час коли “Gather Me” сприяв розмноженню синґла “Ring the Living Bell”, “Buddah” вирішила ще швидше надрукувати каталог із записами Мелані і випустити синґл “The Nickel Song”. Одночасна поява двох синґлів від двох різних компаній і розповсюджувачів, які конкурували за ефір на радіо та гроші слухачів, принесли збитки обидвом записам і вони звели один одного нанівець.
“Сад у місті” досягнув 19 номера, але наступний альбом випущений студією “Neighborhood” “Stoneground Words” досягнув тільки 70 місця наприкінці 1972 року. У червні 1973-го, подвійний концертний альбом “Live at Carnegie Hall” (“Наживо у Карнеґі-Холлі”), який був записаний минулого року, взагалі не увійшов у 100 найуспішніших.

Повернення
Тим часом Мелані надовго залишила сцену і цілком присвятилася сім’ї та домашнім турботам, оскільки народила першу із своїх трьох дітей (Лейла, Джорді і Beau Jarred – тепер всі троє музиканти). Вона поверталася у 174 році щоб дати коротку серію концертів, а новий альбом ледве пробився у хіт-паради. Невдовзі “Neighborhood” було зачинено...
У 1982 році Мелані Савка випустила альбом-повернення “Arabesque” під маркою “RCA”. Через рік її синґл “Every Breath of the Way” (“Кожен подих на шляху”) видерся на середину британських списків популярності і призвів до серії концертів у Англії. Студія “Neighborhood” невдовзі відновилася, щоб видати останній альбом Мелані “Seventh Wave” (“Сьома хвиля”).
В кінці 80-х Мелані Сафка повертається знову як композитор, що написала музику до популярної телевистави “Красуня і чудовисько”. Вона отримала у 1989 найвищу телевізійну нагороду “Emmy Award” за слова до пісні “The First Time I Loved Forever” (“Перший раз я покохала назавжди”), яка лунала в цій виставі. А тим часом ностальгія за часами Вудстока помогла відновити широке зацікавлення творчістю Мелані. Вона виступила на 20-й річниці цього фестивалю. Крім того, станцювала з Тіною Тернер в телевізійному шоу “Everly Brother's”. Раніше знаменитого Стіві Вандера, вона була першою артисткою, яка виступала на Генеральній асамблеї Організації Об’єднаних Націй. Вона виступала з піснею, яку спеціально написала до 50-ї ювілейної Генеральної асамблеї ООН. Також була запрошена навіть на Олімпійський стадіон в Москві під час історичного Самміту Миру 1988 року.
Тепер всесвітньовідома співачка українського походження Мелані Сафка, якій уже за 50, продовжує періодично виступати по клубах у США та більших фестивалях у Європі. Так, у липні 1994 року вона була головною зіркою (хедлайнером) “Sidmouth Folk Festival” у Англії за присутності 40 000 глядачів. На “Dranouter Folk Festival” у Бельгії її як головну зірку слухала 38-тисячна публіка. Вона є чи не єдиним уособленням справжнього Вудстока 1969 року, що дозволяє їй час-від-часу випускати в Європі альбоми нових пісень або збірки своїх класичних творів.


На нижній з права фотці - Мелані з Джоном Ленноном на Вудстоку.
В центрі – Джон (з гітарою) та Мелані поруч з іншими рок-зірками

зараз вона виглядає так
Tags: всі брати - сестри, леґенди, музика, мій кумир, старіючі зірки
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 36 comments